Kurátor: Omar Mirza
Kurátorský text inšpirovaný skutočnými udalosťami
ROZTMIEVAČKA
Budem osobný.
STRIH – „Pred dvadsiatimi rokmi“
Prvýkrát som na meno Peter Drmlík naďabil na prieskume VŠVU v ateliéri fotografie prof. Miloty Havránkovej. Petrov krátky film Pozor na pečivo! o bojových rožkoch ma ihneď oslovil – bolo to správne uletené a iné ako upotená semestrálna produkcia väčšiny študentov.
STRIH – „O šesť rokov neskôr“
Pre internetovú televíziu denníka SME už druhý rok vytváram reláciu o súčasnom umení s názvom Hore bez a práve hľadám niekoho do partie, kto by nahradil moje predošlé spolupracovníčky, ktoré na to už nemajú čas. Na odporúčanie spoločnej známej oslovujem Petra. Potrebujem niekoho správne uleteného, kto by bol schopný v pankáčskych a improvizovaných podmienkach, s nulovým rozpočtom, časovo flexibilne, technicky zdatne a instantne kreatívne natáčať, strihať, zvučiť, svietiť, behať po vernisážach a každý piatok odovzdať jedno 7- až 8-minútové video z jednej až dvoch výstav či jednej návštevy ateliéru.
V tomto šialenom tempe a v prehistorických časoch, keď sa ešte používali kamery na magnetické pásky, sme natočili 67 dielov (ak ma pamäť neklame). Bola to náramná sranda! Hlavne tie naše spoločné úvody – krátke skeče, na ktorých sme sa asi najviac zabávali my sami a ktoré sme natáčali väčšinou v Petrovom skromnom podkrovnom podnájme na Vysokej ulici.
Keď potom remigroval do Levíc, naše cesty sa časopriestorovo rozišli, no ostali sme v sporadickom kontakte. Bol som na premiére (alebo to bolo len premietanie?) jeho filmu Stand By v starej A4-ke v bývalom V-klube (asi to bol vlastne rok 2007 – takže toto je FLASHBACK) a videl som aj ostatné celovečerné filmy z produkcie Fujart-u, priekopníkov ochotníckej kinematografie na Slovensku.
STRIH – „Pred desiatimi rokmi“
Kruh sa uzavrel a slučka (loop) zatiahla, keď sme už s iným Petrom natáčali posledný diel relácie Hore bez (archív je opäť dostupný na webe SME, tak si to pozrite!) z nakrúcania Petrovho (toho pôvodného, o ktorom tu píšem) umelo vytvoreného ľudového rozprávkového muzikálu Zlato, čary a láska. Mimochodom, Peter bol aj hosťom poslednej časti relácie Fokus, ktorú som moderoval v Rádiu Devín. Náhoda?
STRIH – „Minulý rok“
Kruh sa pootvára a slučka uvoľňuje počas mojej návštevy Levíc, keď mi Peter nesmelo ukazuje diela, na ktorých práve horúčkovito pracuje. Ihneď vycítim ich potenciál.
STRIH – „19. júna 2024“
Peter mi píše, či by som mu nechcel kurátorovať výstavu.
STRIH – „24. júna 2024“
Súhlasím.
STRIH – „17. októbra 2024“
Kruh sa rozpadol a slučka roztrhla na výstave Miloty Havránkovej v Galérii mesta Bratislavy. Na jej fotografiách zazriem mladého vlasatého bradatého študenta. Je to Peter. Náhoda?
Sledujem obrazy a príbehy zamrznuté v čase, cudzie spomienky na udalosti, ktoré som nezažil, no predsa sú mi blízke svojou vizuálnou prítomnosťou (nielen osobami a obsadením).
STRIH – „Súčasnosť“
Teraz by mala – podľa očakávaní – nasledovať erudovaná kunsthistorická analýza diel prezentovaných na samostatnej výstave Petra Drmlíka Na frejm maľované v Židovskej škole v Leviciach. Mohol by som napísať traktát o tom, ako Peter rafinovane pristupuje k médiu filmu, ktorý vychádza z fotografie, ktorá vychádza z maľby. Tým by som tento kruh, resp. nekonečnú slučku, elegantne uzavrel. Mohol by som písať o tom, ako Peter chirurgicky presne a režisérsky inscenovane vykutráva z hlbín svojho archívu vždy jedno políčko filmu (alebo radšej, našsky, írečitejšie: „frejm“). Jedno z dvadsiatich štyroch tvoriacich jednu sekundu. Ako v ňom následne mrazí čas. Jemne ho manipuluje (ten frejm, nie čas). Postprodukuje. Ale pozor! Žiadna AI, ale starý dobrý poctivý digitál. Strih, prelínačka, tlač na plátno, maľba. Konečne dotyk štetca! Dotyk ruky tvorcu. Čáry-máry, z digitálu sa stáva analóg. Zo širokého diapazónu maliarskych techník volí autor tú najpomalšiu – olej. Lebo má čas. Zmrazený čas. Netreba sa nikam ponáhľať. Dvadsaťštyri záberov vystačí aj na celý život.
Ešte by som sa mohol rozpísať o atmosfére vystavených obrazov. Ó, áno! Je tajomná, surrealistická, priam hororová. Ako tie cudzie spomienky, do ktorých máme na chvíľu možnosť nahliadnuť a z ktorých si vytvárame vlastné príbehy.
Je to však realita iná. Filmová. A obrazová. To, čo sa nikdy naozaj nestalo, sa deje na plátne zrkadlenom v našej sietnici. Fotóny sa menia na nervové impulzy...
STRIH – „Realita“
No, a takto by som sa čoraz viac zamotával do slučiek a vrstiev myšlienok a filozofovania. Ale neurobím to! V dnešnej dobe manipulovanej reality a reálnej manipulácie, keď mnohí nevedia rozlíšiť skutočnosť od ilúzie, je film – toto iluzórne médium par excellence – novou autenticitou. Aj Petrove maľované frejmy sú (možno na prvý pohľad paradoxne) autentické. Autentické svojou imanentnou kreativitou. A imanentným spochybňovaním samých seba.
Veď, čo je to naozaj? Aj tento text som najprv písal rukou, perom na papier (čo sa mi už dlho nestalo). Potom som všetko prepísal do počítača, do núl a jednotiek, a následne „do nemoty“ editoval, vrstvil, premaľovával…
Spontánny text? Asi tak, ako je spontánna rola kurátora tejto výstavy. Predsa len, režírovať režiséra, to sa nedá robiť vo vlastnej réžii, nieto ešte na režijný lístok!
PRELÍNAČKA
Peter sám o sebe hovorí, že je „nefotografujúci fotograf“ a „filmujúci nerežisér“. Ja len dodám, že touto výstavou sa oficiálne stáva aj „maľujúcim nemaliarom“.
STMIEVAČKA
Záverečné titulky: Omar Mirza - október 2024
Peter Drmlík:
Dátum narodenia: 14. 12. 1977 v Leviciach
1995 – Stredná škola úžitkového výtvarníctva Jozefa Vydru – Bratislava, odbor fotografia
1997 –Spoločná výstava fotografií v Galérii Cyprijána Majerníka v Bratislave
1999 – ukončená Škola úžitkového výtvarníctva
2000 – 2006 – Vysoká škola výtvarných umení,
( v roku 2000 spoluzakladateľ skupiny Fujart spolu s M. Bednárom a T. Gunárom )
2006 - ukončené štúdium na katedre fotografie a nových médií ( Mgr. Art. ) v ateliéri Miloty Havránkovej
Výstavy / videoprojekcie :
- výstava obrazov v kultúrnom centre Junior - Levice
- projekcia videofilmov v On line café – Bratislava 2002
- druhá videoprojekcia v On line café – Bratislava 2003
- videoprojekcia v rámci výstavy bratislavských výtvarníkov vo
- Viedni 2003 Karlsplatz café 2003
- Open gallery, Bratislava – video Skok - 2003
- projekcia na výstave Pal Fiction – Praha 2003
- projekcia v Dome Slovákov – Praha 2004
- In – Out fest. Praha – 2004
- Festival študentských filmov – Áčko, Bratislava 2004
- účasť na prehliadke študentských prác z Čiech, Slovenska, Nemecka,
- Fínska a Poľska – Poznaň, Poľsko 2004
- premiéra videofilmu 9 kilo plutónia R café Levice 2004
- Výstava v Open Galery, Bratislava 2005
- The one minutes fest. Amsterdam 2005
- Fest. Študentských filmov Áčko, Bratislava 2006
- Tri krát FujArt – Levice – kaviareň Dve slová 2006
- Projekcia magisterskej práce v rámci výstavy - Krajina 2007
- Fotogravity Levice 2007
- Projekcia videofilmu Stand By LV 2007
- Projekcia S.B. – Bratislava A4 2008
- Prezentácia prác - Budejovice 2008
- Projekcia Stand By – Praha, Divadlo na prádle, bar Krásne stráty 2009
( všetky výstavy okrem niekoľkých projekcií boli kolektívne )
publikačná činnosť:
- Nota Bene 2002 -03 strana venovaná spoločnosti Fujart ( dokopy vyšlo 9 pokračovaní. Po zmene šéfredaktora, spolupráca prestala.
- fotografie pre časopisy – Zdravie, Šarm, Hudba 2006 - 2008
- kameraman pre TV Bratislava 2009 - 2013
- úžitková fotografia ( priebežne )
Zoznam prác :
Futbalisti 2001,
Ťaživé sny sedliaka Emila Boďu 2002
Skok 2002
Pozor na pečivo 2003
Poly Vinylchlorid 2003
37 rokov 2003
Dubbing whit full mounth of Roayal cheese 2004
Cesta na slnko 2004
Environment posteľ 2004
Odkiaľ prichádza mach 2005
9 kilo plutónia 2005 ( FUJART )
Lunchtime 4 : 59 ( projekt s M. Horbanom ) 2005
Trio d´Archi della Fenice tour 2005
Trilers 2006
Dlhomertážne filmy ( spoluautor scenára, réžia, kamera ):
Stand by - čierna svadobná celovečerná groteska ( ľudová revue ) 2007 ( Fujart )
Plynutie - príbeh človeka, ktorého dobehla vlastná minulosť 2010 ( Fujart )
Zlato, čary a láska ( umelo vytvorená, ľudová rozprávka ) 2018 ( Fujart )
Podrobnejšie informácie o filmoch sa nachádzajú na stránke ČSFD:
https://www.csfd.cz/tvurce/77059-peter-drmlik/prehled/